Novelty and Nobility in Learning and Design

تاریخچه برند faberge

در این مقاله می خواهیم سفری در دل زمان داشته باشیم و شما را با تاریخچه برند Faberge آشنا کنیم. با  آموزشگاه طراحی طلا و جواهر  Gemodart  همراه باشید.

اگر به تاریخچه برند faberge برگردیم این نام پر آوازه را در لیست اولین کمپانی های ساخت جواهرات پیدا می کنیم. فابرژه یکی از کمپانی‌هایی است که در زمینه ساخت جواهرات مختلف برای اولین بار در روسیه تشکیل شد. بعد از مدتی هم در کشور روسیه مشتریان داخلی زیادی برای جواهرات این برند پیدا شد. هم سفارشاتی توسط افراد مختلف در سراسر جهان برای دریافت محصولات برند faberge صورت می‌گرفت. صاحب کمپانی فابرژه، یکی از بزرگ‌ترین طلاسازان روسی بود. اشیا بسیار قیمتی و نفیسی مانند مجموعه افسانه‌ای عید پاک، توسط این شخص طراحی گردید. این کمپانی امروزه نیز به صورت حرفه ای فعالیت می‌کند.

 

 

هنر موروثی خانواده Faberge

تاریخ دانانی که گذشته برند faberge را بررسی کرده‌اند. در نوک هرم این کمپانی به نام کارل فابرژه برخورد کرده‌اند. این فرد یکی از بهترین جواهرسازان و طلاسازانی بود که خلاقیت بسیار بی نظیری داشت و در محصولات طلایی که تولید می‌کرد ظرافت حرف اول را می زد.

کارل فابرژه در سال ۱۸۴۶ متولد شد و دوران نوجوانی خود را در مدرسه ای آلمانی گذراند. فابرژه از خانواده‌ای فرانسوی بود اما در سال ۱۸۰۰ میلادی به دلیل مسائل مذهبی از طرف لوئی چهارم مورد تعقیب قرار گرفت و مجبور شد برای حفظ جان خود خاک فرانسه را ترک و به شرق اروپا پناه ببرد. پدر کارل صاحب یک مغازه جواهر فروشی در یکی از محله های خوب سن پترزبورگ بود. او در دوران جوانی برای آموزش بیشتر در زمینه جواهر سازی به کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز سفر هایی داشت.

حکاکی روی سنگ یکی از هنرهای خاص کارل بود که در فلورانس و در یک دوره کارورزی به آن دست یافت. وقتی که ۲۶ ساله شد به سن پترزبورگ برگشت و مدیریت مغازه جواهر فروشی پدر را برعهده گرفت. چند سال بعد یعنی در سال ۱۸۸۵ تزار روسیه الکساندر سوم به فابرژه سفارش ساخت هدیه‎هایی به مناسبت عید پاک داد. جزئیات داستان شنیدنی این برند معروف را در ادامه مطلب بخوانید.

بزرگ‌ترین خریداران محصولات برند Faberge

اگر در همین ابتدای مطلب می‌خواهید اصلی‌ترین مشتریان برند faberge را بشناسید و به تاریخچه آن مراجعه کنید قطعاً خانواده امپراطور نظرتان را جلب خواهد کرد. کارل فابرژه برای اولین بار در نمایشگاهی که در مسکو در سال ۱۸۸۲ برگزار شد توجه خاندان سلطنتی را به محصولات خود جلب کرد. وی از یک النگوی طلا که در قرن چهارم ساخته شده بود استفاده کرد و امپراطور را تحت تاثیر قرار داد. محصولات این فرد به طوری شاهانه و خاص بودند که بعدها در موزه هرمیتاژ نگهداری می‌شد و به عنوان نماینده یک صنایع دستی نفیس، سفیر کشور روسیه در دنیا بود.

 

آغاز کار برند Faberge

آغاز کار برند Faberge

در تاریخچه برند faberge این‌طور آمده است که حدود ۱۳۶ سال قبل زمانی که شاه روسیه، تزار الکساندر سوم بر مردم حکومت می‌کرد. کارل فابرژه را که طلا ساز مشهوری بود مامور کرد تا یک تخم مرغ نگین دار به عنوان یک هدیه نفیس برای همسر وی یعنی ملکه ماریا طراحی کند. این هدیه خاص در ظهر عید پاک در کاخ کرملین بعد از صرف ناهار به ملکه اهدا شد. ملکه با دیدن تخم مرغ طلایی زرد رنگ که با مینای سفید ماتی پوشیده شده بود شگفت زده شد.

طول آن تخم مرغ طلایی اندازه یک تخم مرغ معمولی بود اما درون آن مجسمه ای از جنس طلا و به شکل مرغ با چشمانی یاقوتی این اثر خاص را تبدیل به رویایی ترین هدیه ای کرد که یک ملکه تابحال دریافت کرده بود. نه تنها ملکه بلکه همه مهمانان از این هدیه شگفت زده شدند تا جایی که بعدها ملکه در نامه هایی که برای خواهرش می فرستاد از فابرژه به عنوان یک جواهر ساز بی نظیر و نابغه نام برده بود.

 

برندی برای دربار پادشاهی

این سفارش  پادشاه فقط قرار بود یک بار انجام شود و بعنوان هدیه به همسر او اهدا شود. اما انگشتان فابرژه طلاساز معروف، با ظرافتی که داشت چنان محصول زیبایی را تولید کرد که تزار دستور داد تعداد زیادی از این تخم مرغ‌ها طراحی و ساخته شود. همین دستور آغازی بود بر شکل گیری یک سنت سالیانه و محبوب!

فابرژه برای اولین بار در سال ۱۸۴۲ اصلی‌ترین طلاساز دربار شد. در گذشته وقتی که افراد به دنبال معتبرترین نام در حوزه جواهرات بودند نام این فرد را بر زبان می آوردند. از همان سال فابرژه به عنوان تامین کننده رسمی جواهرات در دربار معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد. او برای توسعه کار خود تمام استاد کار های معروف را در زمینه جواهر سازی در کارگاه خود به کار گرفت. به گونه‌ای که هر کدام در یک رشته خاص تخصص داشتند.

حتی پسر تزار الکساندر نیز هنگامی که به جای پدرش روی تخت پادشاهی نشست باز هم درخواست ساخت همین جواهرات را صادر کرد. این سنت تا پایان سه قرن سلطنت رومانوف ادامه داشت.

خانواده فابرژه

خانواده فابرژه

نوه‌های فابرژه و پسرانشان این شغل افسانه‌ای و تجارت بسیار سودمند در زمینه ساخت طلا و جواهرات را  بعنوان یک میراث از پدر و پدربزرگشان تا قبل از سال ۱۹۱۸ ادامه دادند. قطعات زیبا و بی نظیری که فابرژه خلق می‌کرد در تمام سال‌های گذشته علاقمندان به حوزه جواهرات را همواره شگفت زده می کرد زیرا که هیچ محصولی در هیچ کجای دنیا شبیه آن نبود.

به مرور زمان بسیاری از طراحان زبده و جواهر سازان مشهور نیز در شرکت فابرژه به تولید این تخم مرغ ها مشغول شدند. هر چند این تخم مرغ‌ها از مواد و متریال بسیار گران‌قیمتی ساخته می شدند اما ارزش بالایی که داشتند تنها برای هزینه بالای مواد اولیه نبود بلکه طراحی زیبایی که توسط هنرمندان بر روی آن ایجاد می شد ارزش کار را تعیین می کرد.

در نهایت ۵۰ عدد تخم مرغ برای خانواده سلطنتی توسط فابرژه تولید و طراحی شد. فقط در طراحی اولین تخم مرغ بود که شاه برای طراحی، به فابرژه اختیار کامل داده بود و محدودیتی برای نمایش آن نداشت اما بعد از آن، طراحی‌ها تا زمانی که محصول رونمایی بشود مخفی باقی می ماند.

 

محصولاتی که دل خانواده های اشرافی را برد

خانواده‌های اشرافی که محصولات تولیدشده در مجموعه کارل فابرژه را شاهکار می‌دانستند از طرفداران پروپاقرص آن بودند. همانطور که عنوان شد یکی از نقاط عطف در تاریخچه برند faberge تخم مرغ‌های جواهرنشانی بود که توسط این کمپانی برای اولین بار تولید و در سراسر جهان عرضه شد.

کارل با دانش بسیار عمیقی که داشت ۵۰ نمونه از این تخم مرغ‌های بسیار بی نظیر را طراحی و در روی هر کدام از آنها یک فصلی از زندگی عاشقانه تزارهای رومانوف را حکایت کرد. برای افرادی که به این داستان علاقه‌مند بودند این محصول بسیار خارق‌العاده به نظر می‌رسید. یکی از تخم مرغ‌های معروفی که توسط این فرد تولید شد در سحرگاه در روی میز صبحانه امبیرانوس روسیه پیدا شد.

 

تجارت برند فابرژه در قلب روسیه

روسیه با توجه به توسعه خطوط راه آهن و استخراج گاز، کم کم توسعه پیدا کرد و افراد ثروتمند زیادی در این کشور ظهور پیدا کردند که فعالیت‌های اقتصادی گسترده ای انجام می‌دادند. افرادی که به دنبال تجملات بودند و جواهرات برای آنها مسئله مهمی بود. به همین دلیل کارگاه فابرژه نیز روز به روز گسترده تر شد تا جایی که در شهرهای مختلف روسیه اقدام به تاسیس نمایندگی کرد.

با این حال شعبه اصلی این برند معروف در خیابان «بولشایامورس کایا» در سن پترزبورگ قرار داشت. در طبقه اول این ساختمان خرده فروشی و در طبقه دوم آن کارگاه ساخت و تولید جواهرات قرار داشت . طبقه سوم به سفارشات پستی اختصاص داشت و در آخرین و چهارمین طبقه نیز دفتر جواهرساز فابرژه، پذیرای مشتریان خاص و مهمانان ویژه این مجموعه بود. در تاریخچه این برند آمده است که بر روی میز کار فابرژه چکشی قرار داشت اگر کاری توجه او را جلب نمی کرد با ضربه چکش آن را از بین می برد.

هنر فابرژه این بود که دقیقا می دانست مشتری به دنبال چه چیزی است و سعی می کرد باهوش خود طرح مورد نظر را در محصولات پیاده کند. یکی از کارهای ویژه ای که او در آن زمان انجام می داد دریافت و ارسال سفارش ها از طریق پست بود. در آن زمان این موضوع چندان رواج نداشت به همین دلیل گویی فابرژه انقلابی در خرید و فروش جواهرات ایجاد کرده بود.

در واقع خلاقیت اصلی فابرژه تولید محصولات مختلف با ظرافت بالا از جنس طلا بود. از ساعت و قاب آینه تا شیشه های عطر و جعبه سیگار و دسته های عصا و…

 

تخم مرغ تاجگذاری

تخم مرغ تاجگذاری faberge

همانطور که عنوان شد بعد از فوت الکساندر سوم در ۴۹ سالگی، باز هم ارتباط فابرژه با دربار برقرار بود تا جایی که نیکلاس پسر، همچنان سفارش های عید پاک را به او می سپرد. او در سال ۱۸۹۷ معروف ترین تخم مرغ های خود را طراحی کرد تا یادبود تاجگذاری تزار جدید را تداعی کند.

تخم مرغ تاجگذاری سطح میناکاری شده ای داشت و با زرد لیمویی نیمه مات رنگ آمیزی شده بود. این تخم مرغ شاهکار بسیار زیبایی بود اما همه چیز به سطح و ظاهر آن ختم نمی شد. درون تخم مرغ اتفاق دیگری افتاده بود. یک کالسکه مینیاتوری با الگو از کالسکه تزار که با آن به محل تاجگذاری رفته بود خودنمایی می کرد. پنجره های کریستالی، دستگیره های کوچک و ظریف و درب هایی که قابلیت باز شدن داشتند از ویژگی های منحصر به فرد این کالسکه نفیس مینیاتوری بود.

 

ورود برند Faberge به خانواده سلطنتی بریتانیا

هنگام رونمایی از تخم مرغ تاجگذاری مهمانان غرق ظرافت کاری این اثر شدند. در میان مهمانان خانواده سلطنتی بریتانیا نیز به چشم می‌خورد که بیش از همه جذب اثر خارق العاده فابرژه شده بودند. نتیجه این دیدار، افتتاحیه یکی از شعب فابرژه در لندن برای انجام سفارش های دربار انگلیس بود.

یکی از سفارش های دربار ساخت سگ ادوارد بود. فابرژه این مجسمه را به زیبایی هر چه تمام تر با جنس سنگ یمانی ساخت؛ در حالی که این سگ جواهرنشان، چشمانی یاقوتی داشت و قلاده ای از جنس طلای زرد بر روی گردنش انداخته شده بود با این متن که «من مال پادشاهم.»

این برند هر محصولی که در ذهن مشتری تداعی می شد را به شکل بسیار زیبایی می ساخت و به یک شاهکار هنری تبدیل می‌کرد. در کمپانی faberge از مینا کاری و  زرگری در تولید محصولات استفاده می‌شد. محصولاتی که ممکن است خیلی ساده به نظر بیایند کافیست توسط فابرژه تولید می شدند تا به اثری بسیار خاص و باشکوه تبدیل گردند.

 

پرواز به پاریس برای شکار نشان لژیونر دونور

در سال ۱۹۰۰ نمایشگاه طلا و جواهرات پاریس برگزار شد و در آن از فابرژه هم به عنوان یک مهمان ویژه دعوت شده بود. همسر تزار سه عدد از تخم مرغ های عید پاک را به فابرژه داد تا در غرفه ساخت جواهر به نمایش بگذارد. در نمایشگاه بهترین نشانه فرانسه یعنی نشانه لژیونر دونور به او اهدا گردید. در آن روز بیاد ماندنی، اتحادیه جواهرسازان پاریس تصمیم گرفتند به فابرژه لقب Mertia یعنی استاد بدهند.

یکی دیگر از محصولات مورد توجه فابرژه ساعت هایی بود که دارای زنگ های مخصوص بودند و پرنده های آوازخوان در آن خود نمایی می کردند. پرنده هایی که قادر بودند بال های خود را نیز تکان دهند. از دیگر محصولات معروف فابرژه می‌توان به شمشیر جواهرنشان پادشاه حبشه و انگشتر دالای لاما اشاره کرد.

 

ارتش پولادین؛ آخرین تخم مرغ فابرژه

فابرژه در سال ۱۹۱۶ اقدام به ساخت تخم مرغ ارتش پولادین با ظاهری سیاه و متفاوت از تخم مرغ های عید پاک کرد. این تخم مرغ هم در درون خود سورپرایزی داشت؛ یک نقاشی آبرنگی بر روی عاج فیل که در قابی از طلا و الماس تزیین شده بود و تزار و فرزندش را درمیان بزرگان در میدان جنگ نشان می‌داد.

این تخم مرغ بسیار منحصر به فرد شد. زیرا آخرین تخم مرغ ساخته شده توسط فابرژه می باشد. در واقع این تخم مرغ نیمه کاره ماند و دیگر هیچ وقت کامل نشد. در حال حاضر تخم مرغ ارتش پولادین به همراه نه تخم مرغ دیگر تنها آثاری هستند که در خاک روسیه به عنوان تخم مرغ های عید پاک وجود دارند و در کاخ کرملین نگهداری می شود.

 

سفر تخم مرغ‌های معروف به نقاط مختلف در جهان

در تاریخچه برند faberge به حمله بلشویک‌ها نیز اشاره شده است. وقتی که بلشویک‌ها به سمت سن پترزبورگ یورش بردند و آن جا را تصرف کردند، تخم مرغ‌های طراحی شده به دستشان افتاد. برخی از این تخم مرغ‌ها توسط سربازان فروخته شد. برخی دیگر از سربازها تخم مرغ‌ها را بعنوان یک غنیمت در نزد خود نگه داشتند. از آن زمان به بعد تا مدت‌ها این تخم مرغ‌ها به نقاط مختلف دنیا سفر کردند.

در سال‌های اولیه مردم توجه زیادی به این محصولات نداشتند و چندان جذب آن نمی‌شدند؛ زیرا آثار هنری تنوع زیادی در بازار داشت اما رفته‌رفته که افراد با هنر و طراحی ظریف این محصولات آشنا شدند تعداد هواداران آن نیز بیشتر شد؛ امروزه دیگر هر کدام از این تخم مرغ‌ها قیمت بسیار زیادی در بازار جهانی طلا و جواهرات دارد.

 

7 تخم مرغ طلایی گمشده!

در دوران اتحاد جماهیر شوروی، شهروندان عادی نمی‌توانستند جواهرات گران قیمت داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از محصولات برند فابرژه از افراد پس گرفته و ذوب می شد. بقیه محصولات هم با هدف تأمین مالی دولت به کشورهای غربی فروخته می‌شد. به همین دلیل امروز قطعات کمی از جواهرات تاریخی این برند باقی مانده و  تنها قطعاتی از نمونه های کوچک محصولات اولیه بر جای مانده است.

از طرفی استالین بخش زیادی از تخم مرغ ها را به صورت مخفیانه فروخت. از ۵۰ تخم مرغ فابرژه تا به حال 7عدد از آن مفقود شده است و اثری از آنها نیست.

 

غروب طلاسازی که تاریخ ساز بود!

بعد از انقلاب روسیه خطرات زیادی متوجه فابرژه بود. در هر حال او با دربار رابطه نزدیکی داشت و زندگی اش تا حدودی به خطر افتاده بود. به همین دلیل تصمیم گرفت روسیه را ترک کند. او توانست با رابطه‌ نزدیکی که با دربار انگلیس داشت با پوشش دیپلمات انگلیسی وارد این کشور شود و سرانجام در دسامبر ۱۹۲۰ در لوزان سوئیس در سن ۷۴ سالگی درگذشت و جسد او در خاک فرانسه به خاک سپرده شد.

تا به حال نام برند فابرژه توسط کمپانی های مختلفی خرید و فروش شده است. این برند در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت یک شرکت سرمایه گذاری در سال ۲۰۰۷ نام این برند را خریداری و کسب و کار جواهرات فابرژه را با آن راه اندازی کرد.

در حال حاضر برند Faberge اشیا هنری، ساعت‌ها و جواهرات بسیار زیبا را به صورت شرکتی و سفارشی نه تنها در خود روسیه به فروش می رساند بلکه محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می کند.

 

شناخت انواع مختلف جواهرات برند faberge

هرچقدر که تقاضای برای محصولات برند فابرژه بالا باشد قیمت آن نیز بالاتر است؛ بدیهی است که در این میان افرادی هستند که به دنبال سودجویی از این موقعیت باشند. محصولات تقلبی که به اسم فابرژه تولید می‌شد از همان زمان‌های گذشته تا الان گریبانگیر این برند بوده است و از طرفی پیگیری‌های جدی نیز از سمت دولت روسیه برای جلوگیری از این کار انجام نشده است. با این حال اقلامی که در مغازه‌های فابرژه عرضه می شود قیمت بسیار بالایی دارد و تقریبا غیر ممکن است که قطعات اصلی به دست افراد سودجو بیفتد.

همواره بهترین جواهرسازان و طلاسازان برای ساخت محصولات برند faberge بکار گرفته شده اند. از این رو افرادی که می‌خواهند ارزش واقعی انواع مختلف جواهرات این برند را بدانند باید آشنایی کاملی با علم جواهر شناسی و سنگ شناسی داشته باشند تا بتوانند که این محصولات را کارشناسی و ارزیابی کنند. افرادی متخصص در حوزه جواهرشناسی وقتی که محصولات این برند را می‌بینند از آن همه هنر و ظرافت شگفت زده می‌شوند و علم آن زمان را بسیار تحسین می‌کنند.

 

ادامه فعالیت برند فابرژه

با مطالعه تاریخچه برند faberge ساخت انواع مختلف جواهرات از زمان‌های گذشته تا به الان را در لیست تولیدات منحصربفرد این برند پیدا می کنید. با این حال تخم مرغ زینتی اصلی‌ترین محصولی است. که توسط این برند تولید می‌شود؛ البته جعبه جواهرات برند faberge نیز جزو پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی نام آور به شمار می رود که افراد می‌توانند از آن به عنوان یک مدل نیز در صنایع تزئینی استفاده کنند. آویزهای این برند به شکل تخم مرغ از الماس و پلاتین، طراحی ظاهری بسیار ساده اما در عین حال شیک و برازنده ای دارد.

در تاریخچه برند faberge عرضه لباس و ادکلن های خاص نیز به مشتریان دیده می شود. ادکلن‌هایی که توسط برند faberge تولید می شدند در جذب نگاه افراد مشهور و ثروتمندان بسیار موفق بودند.

 

جمع بندی

مطلب با موضوع بررسی تاریخچه برند faberge توسط تیم تولید محتوای سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد Gemodart (متخصص در ارائه خدمات طراحی، تولید و آموزش طراحی و ساخت طلا و جواهر)  گردآوری شد. همانطور که عنوان شد این برند سالیان زیادی است که در زمینه جواهر سازی و سایر محصولات شیک تزئینی فعالیت می‌کند.  در سال ۱۸۸۵ برند فابرژه یک نام دیگر تحت عنوان تأمین‌کننده جواهرات دربار سلطنتی را با خود به یدک کشید.

بیش از ۵۰ تخم مرغ عید پاک توسط این برند ساخته شد. به قدری طراحی این محصولات سخت و پیچیده بود که تولید آن بیش از یک سال به طول انجامید. در واقع موفقیت محصولات برند فابرژه در این بود که طرح های محصولات این کمپانی از همان ابتدا مورد توجه فعالان حوزه ساخت طلا و جواهرات قرار گرفت.

کمپانی فابرژه رفته‌رفته پیشرفت کرد، مشتریان زیادتری در سطح دنیا محصولات آن را شناختند و به این شرکت سفارش ساخت محصول دادند. تمام جواهراتی که توسط این برند تولید می‌شود، بی نظیر هستند و لنگه آن‌ها در هیچ جایی پیدا نمی شود. با این حال افرد برای تهیه محصولات این برند باید توجه داشته باشند که گرفتار سودجویان نشوند.

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب
ورود | ثبت نام

ورود و ثبت نام یکپارچه آموزشگاه جمودارت!