Novelty and Nobility in Learning and Design

تفاوت نرم افزار زیبراش و متریکسگلد چیست؟

تفاوت نرم افزار زیبراش و متریکس گلد چیست؟

اگر به اطراف خود کمی بیشتر دقت کنیم خواهیم دید که چگونه اشیا زیبا و اکسسوری های چشم نواز دنیای ما را در عصر حاضر احاطه کرده است. از جزئیات انگشتری که در دست دارید تا چروک های ریز صورت کاراکتر محبوب تان در یک انیمیشن سه بعدی، تا حتی طرح های برجسته یک ستون در بناهای لاکچری یا فضاهای شهری؛ همه و همه محصول دنیای «طراحی» است که امروزه به لطف نرم افزاهای پیشرفته مانند زیبراش و متریکسگلد رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است. در این میان صنعت ساخت جواهرات نیز با کمک همین نرم افزارها وارد عرصه جدیدی از نظر شکل، رنگ و بافت شده است و با جلوه های منحصربفرد و چشم نواز طرفدران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده است.

زیبایی جواهرات علاوه بر ارزش مالی موضوعی بسیار مهم و تأثیرگذار بر فرهنگ و جوامع مختلف می باشد. اگر شما نیز پا به این میدان گذاشته اید و می خواهید در حوزه طراحی طلا و جواهر فعالیت کنید باید با آخرین نرم افزارهای به روز و پیشرفته طراحی آشنا شوید با ما در این مطلب از آموزشگاه طراحی طلا و جواهر  Gemodart متخصص در ارائه خدمات طراحی، تولید و آموزش طراحی و ساخت طلا و جواهر با صدور مدرک بین المللی و همچنین مدرک سازمان فنی و حرفه ای کشور همراه شوید تا شما را با کاربرد و تفاوت این دو نرم افزار معروف بیشتر آشنا کنیم.

 

نرم افزار زیبراش چیست؟

زیبراش (ZBrush) یک نرم افزار معروف در زمینه مدل‌سازی سه‌بعدی و اسکالپتینگ است. این نرم افزار قادر است مدلسازی دو نیم بعدی، سه بعدی، بافت دهی و نقاشی را با استفاده از نوعی تکنولوژی به نام pixol  با هم ترکیب و اطلاعات تمام اشیا درون صفحه را از جمله داده های مربوط به عمق، رنگ، بافت، جنس و نورپردازی را در خود ذخیره کند. زیبراش قابلیت ایجاد فایل‌های قابل استفاده در بسیاری از نرم‌افزارهای معروف مانند 3D Studio Max  و Maya را داراست. این نرم‌افزار ابزارهای مورد نیاز برای تمام مراحل طراحی، از اسکچ‌های اولیه تا مدل‌سازی دقیق و رندرینگ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

مهمترین ویژگی های زیبراش

این نرم افزار برای طراحان کاراکتر، هنرمندان دیجیتال و طراحان حوزه های مختلف از جمله طلا و جواهرات، بازی‌های ویدیویی و… بسیار مفید است و جایگزین بسیار خوبی برای مجسمه سازی و مدل سازی به روش های سنتی به شمار می رود. از دلایل محبوببیت این نرم افزار امکانات زیاد آن است که به طراح اجازه می دهد به ایده خود مانند یک موم شکل بدهد و آن را به یک مدل دیجیتال نزدیک کند. به همین دلیل زیبراش یکی از پیشرفته ترین نرم افزارهای طراحی سه بعدی در جهان است.

امکاناتی مانند ساخت مدل‌های پیچیده، نقاشی مستقیم روی سطوح سه‌بعدی و ایجاد جزئیات بالا در طراحی اکسسوری هایی مانند زیورآلات از ویژگی های بارز این نرم افزار است. از طرفی ZBrush به خوبی با ابزارهای دیگر مانند نرم افزارهای رندرینگ و طراحی سه‌بعدی ترکیب می‌شود و خروجی قابل قبولی را ارائه می دهد. برخی دیگر از ویژگی های زیبراش عبارتند از:

  • قلم موهای سه بعدی
  • نقاشی روی سطح اشیا (Polypaint)
  • تصویرسازی به صورت 2.5 بعدی
  • جداسازی مدل بدون نیاز به ریگ کردن اسکلتی( Transpose)
  • ساخت مش یکپارچه (ZSpheres)
  • ایجاد شبکه های سایه زنی ( GoZ)
  • ایجاد سریع مدل با اضلاع یکپارچه (DynaMesh)
  • و…

 

کاربرد نرم افزار زیبراش

نرم افزار زیبراش یک نرم افزار سه بعدی است که برای طراحی و مدلسازی 3D استفاده می‌شود. این نرم افزار طراحان، هنرمندان و مهندسان را قادر می سازد تا ایده های خود را در یک محیط  جذاب و کاربردی پیاده سازی و در نهایت مدل‌ها، انیمیشن‌ها و تصاویر سه بعدی خلاقانه ای ایجاد کنند. نرم افزار زیبراش به قدرت و انعطاف‌پذیری در طراحی اشکال بسیار پیچیده و جزئیات دقیق معروف است. تقریبا می توان گفت هر جا حرف از افکت های سه بعدی جذاب و تصاویر باکیفیت باشد نام زیبراش به گوش می خورد! این نرم افزار برای انواع صنایع از جمله بازی‌سازی، فیلم‌سازی، طراحی محصولات، معماری و طراحی شخصیت‌ها استفاده می‌شود. بطور کلی مهمترین کاربرد نرم افزار زیبراش عبارتست از:

  • ساخت الگو با رزولوشن بالا (با بیش از 40 میلیون ضلع)
  • مجسمه سازی و سفالگری
  • معماری و ساخت آثار هنری
  • طراحی میادین و المان های شهری
  • انیمیشن سازی
  • فیلم سازی
  • ساخت بازی های رایانه ای
  • ساخت زیورآلات و…

 

 

نرم افزار متریکس گلد چیست؟

متریکسگلد (MatrixGold) نیز یکی دیگر از نرم افزار قدرتمند در زمینه طراحی سه بعدی، مجسمه سازی و انواع جواهرات است. این نرم افزار به طراحان و سازندگان جواهرات کمک می‌کند تا طرح‌های سه‌بعدی بسیار زیبا و دقیق را ایجاد کنند. متریکس گلد امکاناتی مانند ساخت و ویرایش مدل‌های جواهرات، شبیه‌سازی نورپردازی و نمایش واقعی‌ترین نتیجه را فراهم می‌کند. همچنین، این نرم افزار قابلیت ارتباط با دستگاه‌های ساخت جواهرات را دارا می باشد.

 

کاربرد ماتریکس گلد؛ نسخه محبوب ماتریکس

نرم افزار متریکس گلد، دهمین نسخه  نرم افزار محبوب ماتریکس می باشد که توسط شرکت GemVision برای برنامه ریزی، پیشرفت و کنترل پروژه‌های طراحی ارائه شده است. این نرم افزار به عنوان یکی از پلاگین های Rhinoceros ، تا به امروز به دلیل کیفیت بالا و ابزارهای متنوع، بهترین نرم افزار CAD در نزد کاربران است. با نصب نرم افزار ماتریکس گلد روی انجین قوی نرم افزار راینو، می توانید از بهترین ویژگی ها و ابزارهای طراحی جواهرات بهره مند شوید.

پس تردید نکنید! اگر معتقدید که فکر خلاقی دارید و می توانید با یک سنگ ساده، جواهری زیبا و ارزشمند خلق کنید اما ابزار لازم را در اختیار ندارید آموزش و کار با نرم افزار Matrix Gold  را به شما پیشنهاد می کنیم. با استفاده از ویژگی های منحصر بفرد این نرم افزار ایده های لاکچری خود را پیاده کنید، نبض بازار صنعت طراحی طلا و جواهر را به دست بگیرید  و از درآمد تان لذت ببرید.

 

ویژگی های ماتریکس گلد برای طراحی جواهرات

در صنعت طراحی جواهرات، نرم‌افزار ماتریکس گلد دارای کاربردهای متنوعی می باشد. نام این نرم‌افزار مدلسازی سه‌بعدی به ویژه در طراحی کارهای هنری و جواهرات بسیار شناخته شده است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید مدل‌های سه‌بعدی دقیق و زیبایی را ایجاد نمایید و از آن برای تولید و ساخت جواهرات مختلف استفاده کنید.

ضمن اینکه امکان ویرایش مدل‌های سه‌بعدی نیز برای شما فراهم است. ماتریکس گلد یک رابط کاربری ساده و شیک دارد که کار با آن برای کاربران تازه کار و طراحان جاه طلب و بلند پرواز طلا و جواهر بسیار آسان است.

با استفاده از ابزارهای مختلف این نرم‌افزار می‌توانید جزئیات ریز مدل‌ها را به طور دقیق و با کیفیت بالا پیاده سازی کنید. همچنین اگر می خواهید طرح‌های طلا و جواهرات خود مانند انواع انگشتر، گوشواره‌، دستبند و گردنبند و… را به صورت واقع‌گرایانه و زیبا آن هم در شرایط واقعی  نمایش دهید ماتریکس گلد بهترین امکانات را برای رندرینگ، تجسم مدل‌ها و شبیه‌سازی جنس‌ها و متریال‌های مختلف در اختیار شما قرار می دهد. ازمهمترین ویژگی و ابزارهای ماتریکس گلد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویرایش پروفایل و سفارشی سازی محصولات (profile editor)
  • ایجاد استودیو رندر داخلی برای نمایش محصولات با وضوح و شفافیت بالا (RENDER STUDIO)
  • امکان ساخت اختصاصی انگشترهای خاتم دار (Signet Ring builder)
  • طرح بندی سنگ های قیمتی روی سطح جواهرات (Pave and Gems on Surface)
  • تغییر اندازه های مورد نیاز مدل در کسری از ثانیه (Ring Resizer)
  • ایجاد طرح های بزرگ با صرفه جویی در وزن فلز همراه با جزئیات دقیق (Jali)
  • ایجاد تاریخچه عملیات، کپی، انحنا در طرح در زوایای مختلف و… (TRANSFORM TOOLS)
  • و….

 

 

مهمترین تفاوت نرم افزار زیبراش و متریکس گلد

ماتریکس گلد و زیبراش دو نرم‌افزار بسیار قوی و مفید برای طراحی و شبیه‌سازی هستند. با این حال، تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد؛ می توان گفت تفاوت اصلی بین نرم افزار زیبراش و متریکس گلد در دامنه کاربرد آن‌ها است. زیبراش بیشتر برای مدل‌سازی کاراکتر و اشیا سه‌بعدی در صنایع مختلف فیلم سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که متریکس گلد بیشتر در صنعت جواهرات بکار می‌رود. هر دو نرم افزار ابزارهای منحصر به فردی دارند که به طراحان در پیاده سازی ایده هایشان کمک می‌کند.

۱. تکنولوژی محاسباتی: ماتریکس گلد برای روش های محاسباتی از روش المان محدود استفاده می‌کند، در حالی که روش زیبراش، تفاضل محدود است.

۲. رابط کاربری: رابط کاربری ماتریکس گلد معمولاً برای کاربران مبتدی در ابتدا کمی سخت است. در مقابل، رابط کاربری زیبراش بسیار شبیه به بسیاری از نرم‌افزارهای CAD است و بنابراین برای کاربران آشنا با نرم‌افزارهای CAD گزینه بهتری است.

۳. پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی: ماتریکس گلد از زبان برنامه‌نویسی MATLAB پشتیبانی می‌کند، در حالی که زیبراش از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python و C ++ پشتیبانی می‌کند.

۴. ورودی و خروجی‌ها: ماتریکس گلد فرمت‌های مختلفی از جمله MAT و TXT را به عنوان ورودی و خروجی پشتیبانی می‌کند، و زیبراش از فرمت‌هایی چون OBJ و STL.

 

برای طراحی طلا جواهر از زیبراش استفاده کنیم یا ماتریکس گلد؟!

همانطور که عنوان شد هر دو نرم افزار MatrixGold و ZBrush برای طراحی طلا و جواهرات بسیار معروف هستند. هر کدام از این نرم افزارها دارای ویژگی ها و ابزارهای خاص خود می باشند که به طراحان اجازه می دهند تا ایده های خود را به آسانی به طرح های قابل ساخت تبدیل کنند.

با استفاده از ماتریکسگلد می توانید طرح های مختلفی را بسازید. این نرم افزار ابزارهای بسیاری برای انجام عملیات های طراحی داشته و با پشتیبانی از فناوری CAD 3D امکانات بیشتری را نسبت به ZBrush ارائه می دهد. از طرفی، ZBrush نیز یکی از محبوب ترین نرم افزارهای ایجاد مدل 3 بعدی است که به طراحان اجازه می دهد تا طرح های خود را در سه بعد بسازند و آنها را با جزئیات بسیار زیادی تبدیل به مدل کنند. این نرم افزار نیز ابزار بسیاری برای مدل سازی و ساختن رندر های زیبا ارائه می دهد.

در هر صورت انتخاب نرم افزار مناسب برای طراحی طلا و جواهرات بستگی به نیازها و تجربه کاربر دارد. در صورتی که تجربه کار با نرم افزارهای CAD 3D داشته باشید، MatrixGold یک گزینه بسیار خوب است. اما اگر قصد دارید طرح های واقع گرایانه و با جزئیات بالا بسازید، ZBrush را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

پایان

شما در این مطلب با موضوع تفاوت نرم افزار زیبراش و ماتریکس گلد از تیم تولید محتوای آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد Gemodart متخصص در ارائه خدمات طراحی، تولید و آموزش طراحی و ساخت طلا و جواهر با صدور مدرک بین المللی و همچنین مدرک سازمان فنی و حرفه ای کشور همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته مانند ماتریکس گلد و  زیبراش در طراحی جواهرات، به طراحان و سازندگان این صنعت کمک می‌کند تا به راحتی مدل‌های سه‌بعدی خود را ایجاد کرده و از آن‌ها برای ساخت قالب‌ها و ریزنمودارهای مورد نیاز استفاده کنند.

اگر به صنعت طراحی طلا و جواهر علاقمند هستید می‌توانید از این نرم‌افزارها برای طراحی الگوهای متنوع و منحصربه‌فرد خود استفاده کنید و سپس آن را برای ساخت و تولید جواهرات بکار بگیرید. مطمئنا امکانات و ابزارهای این نرم افزارها فرصتی را برای شما فراهم می سازد تا طرح‌های خلاقانه‌تری ایجاد کنید و در محیطی جذاب، به جزئیات دقیق تر و زیباتری دست یابید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

تا اینجا 1 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب
ورود | ثبت نام

ورود و ثبت نام یکپارچه آموزشگاه جمودارت!